Kilpailukykyinen ja kasvuhaluinen
yritys pohtii aktiivisesti toimintansa tuottavuutta, kannattavuutta ja
kehittymismahdollisuuksia. Liiketoiminnan pitkäjänteinen strateginen
suunnittelu käynnistyy sisäisen ja ulkoisen liiketoimintaympäristön
analysoinnilla, jolloin joko itse tai ulkopuolisia asiantuntijoita hyödyntäen
luodaan realistinen kokonaiskuva yrityksen vahvuuksista, heikkouksista,
mahdollisuuksista ja uhista suhteessa nykyiseen ja ennakoitavaan kilpailutilanteeseen.
(SWOT).
Toimintaympäristöanalyysin tulokset
jalostetaan liiketoimintasuunnitelmaksi, jota suuntaa yrityksen tai toiminnan
visio. Toimintaa ohjaa ns. toiminnanohjenuora eli missio ja sekä
yrityskulttuurin kivijalka eli toiminnan arvot (normit, periaatteet, vastuullisuus,
jne.)
Visio ja missio
ovat toiminnan suunnittelun työkaluja, jotka auttavat yrityksen toimintaperiaatteiden
määrittelyssä ja viestinnässä. Toimiva visio kiteyttää toiminnan
johtoajatuksen, on parhaimmillaan yksiselitteinen ja kristallinkirkas.
Inspiroiva visio ohjaa ja suuntaa kaikkea yrityksen toimintaa, strategisesta
suunnittelusta operatiiviseen viestintään.
Sähköinen liiketoiminta keskittyy yrityksen ns.
konehuoneeseen eli järjestelmäkokonaisuuteen, joka kattaa yrityksen erilaiset tietoteknisin
ratkaisuin automatisoidut toimintaprosessit ja niiden joustavan kulun.
E-strategian tavoitteena on luoda yrityksen yleistä liiketoimintastrategiaa
tukeva tiekartta tietotekniikan ja viestintätekniikan hyödyntämisestä yrityksen
liiketoiminnassa ja keskeisissä liiketoimintaprosesseissa.
E-strategiaa tarvitaan yrityksen oman ydinosaamisen
määrittämiseen, kilpailukyvyn varmistamiseen, sisäisen ja ulkoisen joustavan
kommunikoinnin ja asioinnin edesauttamiseen, myynnin ja markkinoinnin
tehostamiseen sekä edelläkävijyyteen oman toimintaympäristön arvoketjussa ja
kilpailukentällä. Kirkas visio toimii peräsimenä myös yrityksen sähköisen
liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa ja toteutuksessa.
Yrityksen visiota tukeva e-strategia tuottaa
yritykselle monipuolisia välittömiä hyötyjä. Kustannussäästöjen ja toiminnan
tehostumisen lisäksi dynaaminen e-strategia takaa yritykselle edelläkävijäaseman
nopeiden markkinatilanteiden muutoksissa sekä kiinteän ja fyysisestä
sijainnista riippumattoman dialogin asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja
arvoketjun muiden toimijoiden kesken.
E-strategian luonnostelussa kannattaa tukeutua vanhaan
tuttuun SOSTAC-malliin (ks. aiempi postaus), jonka avulla on helppo hahmottaa
strategiatyön eri vaiheet: missä olemme nyt, mitä tavoittelemme, mikä on
tiekartta perille, miten toimimme käytännössä, kuka tekee ja mitä sekä miten
mittaamme tulokset ja strategian onnistumisen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti