World wide wed on mullistanut kaiken
yritysten ja yksityisten henkilöiden keskinäisessä ja välisessä
kanssakäymisessä, oli sitten kyse sosiaalisesta kanssakäymisestä, työnteosta,
paikallisesta tai globaalista kaupasta. Sodankäynnistä puhumattakaan. Räjähdysmäisesti
laajeneva ja harppauksin kehittyvä virtuaalinen verkkotodellisuus suoltaa jatkuvasti
uusia ilmiöitä, trendejä, poliittisia ja taloudellisia muutoksia,
liiketoiminta- ja ansaintamalleja.
Matkailutoimiala on hyvä esimerkki
verkon vallasta ja voimasta muokata liiketoimintaa ja alan ansaintalogiikkaa
nopeammin kuin alan rakenne ehtii muutokseen reagoida. Musiikki-, mainos- ja TV-bisnes
elävät vastaavan teknologiavallankumouksen myrskynsilmässä, eloonjäämistaistelu
on kaikilla ko. aloilla armotonta ja luonnonvalinta nopeatempoista.
Muutamassa vuodessa matkailualan
toimintaympäristö on avartunut paikallisesta myynti- ja
markkinointioperaatiosta globaalien jakelu- ja näkyvyyskanavien labyrintiksi,
jossa välittäjien, palveluntarjoajien ja mitä moninaisimpien jakelukanavien
kirjo, mahdollisuudet ja sudenkuopat tainnuttavat nopeasti kokeneenkin
verkkovelhon.
Globaalit jakelu- ja näkyvyyskanavat
(FB, VKontakte, TripAdvisor, Hotels.com, yms.) ovat vallanneet markkinat aggressiivisilla
markkinoidenvalloitusstrategioilla ja erinomaisilla kuluttajien tarpeisiin
räätälöidyillä palvelukonsepteilla. Asiakas ostaa sieltä mistä saa nopeimmin,
halvimmin ja/tai parasta laatua. Kuluttajan verkkokäyttäytyminen ja
jalanjälkien seuraaminen on nykyteknologioita hyödyntäen helpompaa kuin
koskaan, joten uusien palvelukonseptien ja kanavien kehittämistahti vain
kiihtyy. Kilpailu kuluttajien euroista ja ajasta samaten.
Netti on mahdollistanut suoran
dialogin ja kaupankäynnin kaikkialle ja esteettä. 24/7. Mahdollisuudet ovat
rajattomat, niin ovat myöskin uhkat, mikäli verkkokauppa ja –viestintä ei ole
suunnitelmallista, lainmukaista ja lupaustenmukaista. Liiketoiminnan
arvoketjusta on laajentunut monikerroksinen arvoverkko, jonka hallinta vaatii
yritykseltä uuden ympäristön ymmärtämisen lisäksi uudenlaisia ennakointi-,
riskienhallinta- ja tiedonvälitysvalmiuksia.
Kuluttajille suunnatun bisneksen
sähköistämisen polulla konkreettisia rajapyykkejä ovat sähköisten
perustyökalujen hyödyntäminen (mm. kotisivut, sähköposti, perusmobiilipalvelut),
sisällöntuotanto nettiin (mm. CMS (content management system), some,
suoramarkkinointi, webanalytiikka, taloushallinto, myyntijärjestelmä) sekä
sähköinen kaupankäynti (varausjärjestelmät, CRM, jakelukanavat)
Yrityksiltä yrityksille suunnatussa
bisneksessä kilpailuetua saavutetaan kehittämällä edellä mainittujen e-askelmien
lisäksi yritysverkoston älykästä liiketoimintaa (esim. kehittynyt
webanalytiikka ja ERP-toiminnanohjausjärjestelmät)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti