Inspiraatiota verkkokaupan konseptointiin – muutama erinomainen ja edelläkäypä esimerkki maailmalta
1. Airbnb – yli 250 000 osoitetta kotisohvia linnoista igluihin
Airbed and breakfast –konsepti on kahden kalifornialaisen opiskelijan vuonna 2007 ideoima ansaintainnovaatio opiskelija-asuntonsa vuokramenojen kattamiseksi. Brian Jesky ja Joe Gebbia aloittivat nykyisin miljoonabisnekseksi kasvaneen liiketoimintansa tarjoamalla vierailleen ilmapatja (”airbed”)-yöpymisen ja aamupalan. Vuonna 2012 Airbnd –yhtiöllä oli kuusi toimistoa eri puolilla maailmaa, yli 250 000 majoituskohdetta yli 30 000 kaupungissa, 192 maassa. Airbnb:n tavoitteena on valloittaa tänä vuonna sekä Australia, Thaimaa sekä Indonesia.
Kenelle?
Ennakkoluulottomalle yksityiselle asunnonomistajalle, joka on kiinnostunut lisäansiosta ja kokemuksesta majatalon pitäjänä sekä seikkailunhaluiselle ja autenttista kotimajoitusta etsivälle matkailijalle.
Miten ostat?
Rekisteröidy, selaa vaihtoehtoja tai suosituksia ja osta.
Miksi erinomainen tai edelläkäyvä?
Palvelu yhdistää sosiaalisen median ja ansaintalogiikan & kysynnän ja tarjonnan luovasti ja luotettavasti. Kulut ja kustannukset ovat läpinäkyviä sekä asiakkaalle että palveluntarjoajalle
2. Gites de France – edullinen ja monipuolinen ikkuna ranskalaiseen elämänmenoon ja idyllisiin maisemiin
Gites de France –maaseutumajoituksen verkosto on toisen maailmansodan jälkimainingeissa ideoitu ja vuonna 1955 perustettu järjestö Ranskan maaseudun matkailuelinkeinojen edistämiseksi ja ”maaseudun tyhjenemisen ehkäisemiseksi”. Vuonna 2012 verkoston jäseninä oli n. 44 000 kiinteistön omistajaa – verkosto kattoi n. 50 000 majoituskohdetta (talo, maatila tai majoituskäyttöön kunnostettu tila maaseudulla) ja noin 30 000 yksityisen vuokraamaa vierashuonetta. Verkoston yhteenlaskettu liikevaihto oli noin 1.2 miljardia euroa.
Kenelle?
Omalla autolla liikkuvalle Ranskan maaseudusta kiinnostuneelle matkailijalle, perheille tai ryhmille.
Miten ostat?
Valitset alueen, ajankohdan, vuodepaikat, palvelut, mukavuudet, hintahaitarin ja saat listauksen vapaana olevista majoituspaikoista. Vanhoista myllyistä linnantorni-huoneisiin ja kokonaisiin maatiloihin.
Miksi erinomainen tai edelläkäyvä?
Erittäin hyvin toimiva ja luotettava palvelu toimii nykyään myös englanninkielisenä. Järjestön alkuperäinen missio aktivoida maaseutua ja tyhjeneviä kyliä matkailijoiden avulla on onnistunut vuosikymmeniä kestäneen kehitystyön ansiosta erinomaisesti. Hinta-laadu suhde vertaansa vailla.
3. Porini Eco Safari Camps – loma osana Masai-heimon eco-systeemiä
Porini-matkatoimiston toimitusjohtaja Jake Grieves-Cook on kehittänyt ideoimaansa Gamewatchers Safaris –konseptia ja edistänyt Keniassa kestävän safarimatkailun periaatteita yli 20 vuoden ajan. Porini-matkojen järjestämät safarit suunnitellaan ja toteutetaan kestävästi paikallisten heimojen elämäntapaa, yhteisön ja luonnonpuistojen ekosysteemiä kunnioittaen. Esimerkiksi Amboselin luonnonpuistossa paikallisen Masai-heimon jäsenet työskentelevät leireissä sekä avustavana henkilökuntana että safari-oppaina.
Kenelle?
Alkuperäiskansan perinteistä kiinnostuneille sekä luonnon, paikallisten ja villieläinten ehdoilla toimivista Afrikan safareista haaveileville.
Miten ostat?
Valitset ajankohdan, kohteen, kuljetusmuodot ja ostat vaivattomasti netistä.
Miksi erinomainen tai edelläkäyvä?
Netissä toimiva matkatoimisto on tuonut ekslusiivisen kohteen ja sen ainutlaatuisen ja personoidun palvelun kaikkien saavutettavaksi.
Bonuksena muutama esimerkillinen ja vaihtoehtoinen matkailun/vapaa-ajan asiakaspalvelu-case:
1. Berliinin filharmonikkojen ”kotikonsertit” livenä netissä
Maailman paras filharmoniaorkesteri on myös klassisen musiikin nettielämysten edelläkävijä. Orkesterin Berliinin konsertit striimataan livenä ns. ”digitaalisesta konserttisalista”. Vajaalla 15 eurolla/kk tai 150 eurolla/vuosi rekisteröitynyt asiakas saa pääsyn noin 30 live-esitykseen vuodessa, kaikkiin arkistossa oleviin HD-tason esityksiin sekä haastatteluihin, dokumentteihin ja konserttikoosteisiin. Digitaalisen konserttisalin haastattelut ja ns. koulutusosio ovat kaikkien vapaasti nähtävissä.
Berliinin filharmonikkojen luoma digitaalinen palvelukokonaisuus on erinomainen esimerkki avoimesti ja ennakkoluulottomasti konseptoidusta yleisöpalvelusta, tiedotuksesta sekä netin hyödyntämisestä autenttisten elämysten jakelukanavana.
2. Klikkaa itsesi Lordiksi tai Ladyksi
Skotlannin runsaan mutta paikoitellen kiivaastikin rapistuvan kansallisaarteiston – eli museoviraston suojelemien rakennuskohteiden - kunnostukseen on kehitetty hauska ja innovatiivinen ansaintalogiikka. Ostamalla palan (yleisimmin neliöjalka) restauroinnin kohteena olevan arvokiinteistön maata, ostaja saa kaupanpäälle ladyn tai lordin (”laird”) arvonimen. Ostaja saa maanomistajalta arvonimen ja maakauppakirjan lisäksi sinetöidyn todistuksen ja kutsun vierailla vapaasti tiluksilla ja nauttimassa paikallisista matkailupalveluista.
Keräyksen avulla omistajataho kunnostaa kohdetta ja kehittää liiketoimintaansa sekä keräämänsä lahjoittajaverkoston kautta markkinoi seutua ja palveluita varsin tehokkaasti. Parhaimmassa tapauksessa kohteella on tuhansien kiinnostuneiden verkosto valmiina varaamaan lentoliput Skotlantiin – ennen kuin koko matkailubisnestä on edes käynnistetty. Yksinkertaisen nerokasta!
Sain mieheltäni hääpäivälahjaksi palan maata Argyllissa sijaitsevalta saarelta, bonuksena Ladyn arvonimen. Käymme tutustumassa tiluksiin varmasti jossain vaiheesa - itse seuraan matkailukohteen kehitystä erityisen innokkaasti….
Lisää ”Skottilinnojen ystävät” –verkoston toiminnasta, mm: The Scottish Laird Scheme
Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä: oman verkkokaupan päivitys, 4 askelta eteenpäin:
1) verkkokaupakäynnin päivitetyt tavoitteet: mitä, miksi ja kenelle
2) asiakkaan kuunteleminen ja kauppapaikan kehittäminen asiakaspalautteen perusteella: verkkokauppa-asioinnin helppous ja valikoiman päivitys kysynnän mukaan
3) verkkokauppa-tiimin valtuutus, vastuutus ja budjetti toiminnan organisointiin
4) verkkokauppapaikan / palveluiden ja tuotteiden promootio ja markkinointisuunnitelma
1. Airbnb – yli 250 000 osoitetta kotisohvia linnoista igluihin
Airbed and breakfast –konsepti on kahden kalifornialaisen opiskelijan vuonna 2007 ideoima ansaintainnovaatio opiskelija-asuntonsa vuokramenojen kattamiseksi. Brian Jesky ja Joe Gebbia aloittivat nykyisin miljoonabisnekseksi kasvaneen liiketoimintansa tarjoamalla vierailleen ilmapatja (”airbed”)-yöpymisen ja aamupalan. Vuonna 2012 Airbnd –yhtiöllä oli kuusi toimistoa eri puolilla maailmaa, yli 250 000 majoituskohdetta yli 30 000 kaupungissa, 192 maassa. Airbnb:n tavoitteena on valloittaa tänä vuonna sekä Australia, Thaimaa sekä Indonesia.
Kenelle?
Ennakkoluulottomalle yksityiselle asunnonomistajalle, joka on kiinnostunut lisäansiosta ja kokemuksesta majatalon pitäjänä sekä seikkailunhaluiselle ja autenttista kotimajoitusta etsivälle matkailijalle.
Miten ostat?
Rekisteröidy, selaa vaihtoehtoja tai suosituksia ja osta.
Miksi erinomainen tai edelläkäyvä?
Palvelu yhdistää sosiaalisen median ja ansaintalogiikan & kysynnän ja tarjonnan luovasti ja luotettavasti. Kulut ja kustannukset ovat läpinäkyviä sekä asiakkaalle että palveluntarjoajalle
2. Gites de France – edullinen ja monipuolinen ikkuna ranskalaiseen elämänmenoon ja idyllisiin maisemiin
Gites de France –maaseutumajoituksen verkosto on toisen maailmansodan jälkimainingeissa ideoitu ja vuonna 1955 perustettu järjestö Ranskan maaseudun matkailuelinkeinojen edistämiseksi ja ”maaseudun tyhjenemisen ehkäisemiseksi”. Vuonna 2012 verkoston jäseninä oli n. 44 000 kiinteistön omistajaa – verkosto kattoi n. 50 000 majoituskohdetta (talo, maatila tai majoituskäyttöön kunnostettu tila maaseudulla) ja noin 30 000 yksityisen vuokraamaa vierashuonetta. Verkoston yhteenlaskettu liikevaihto oli noin 1.2 miljardia euroa.
Kenelle?
Omalla autolla liikkuvalle Ranskan maaseudusta kiinnostuneelle matkailijalle, perheille tai ryhmille.
Miten ostat?
Valitset alueen, ajankohdan, vuodepaikat, palvelut, mukavuudet, hintahaitarin ja saat listauksen vapaana olevista majoituspaikoista. Vanhoista myllyistä linnantorni-huoneisiin ja kokonaisiin maatiloihin.
Miksi erinomainen tai edelläkäyvä?
Erittäin hyvin toimiva ja luotettava palvelu toimii nykyään myös englanninkielisenä. Järjestön alkuperäinen missio aktivoida maaseutua ja tyhjeneviä kyliä matkailijoiden avulla on onnistunut vuosikymmeniä kestäneen kehitystyön ansiosta erinomaisesti. Hinta-laadu suhde vertaansa vailla.
3. Porini Eco Safari Camps – loma osana Masai-heimon eco-systeemiä
Porini-matkatoimiston toimitusjohtaja Jake Grieves-Cook on kehittänyt ideoimaansa Gamewatchers Safaris –konseptia ja edistänyt Keniassa kestävän safarimatkailun periaatteita yli 20 vuoden ajan. Porini-matkojen järjestämät safarit suunnitellaan ja toteutetaan kestävästi paikallisten heimojen elämäntapaa, yhteisön ja luonnonpuistojen ekosysteemiä kunnioittaen. Esimerkiksi Amboselin luonnonpuistossa paikallisen Masai-heimon jäsenet työskentelevät leireissä sekä avustavana henkilökuntana että safari-oppaina.
Kenelle?
Alkuperäiskansan perinteistä kiinnostuneille sekä luonnon, paikallisten ja villieläinten ehdoilla toimivista Afrikan safareista haaveileville.
Miten ostat?
Valitset ajankohdan, kohteen, kuljetusmuodot ja ostat vaivattomasti netistä.
Miksi erinomainen tai edelläkäyvä?
Netissä toimiva matkatoimisto on tuonut ekslusiivisen kohteen ja sen ainutlaatuisen ja personoidun palvelun kaikkien saavutettavaksi.
Bonuksena muutama esimerkillinen ja vaihtoehtoinen matkailun/vapaa-ajan asiakaspalvelu-case:
1. Berliinin filharmonikkojen ”kotikonsertit” livenä netissä
Maailman paras filharmoniaorkesteri on myös klassisen musiikin nettielämysten edelläkävijä. Orkesterin Berliinin konsertit striimataan livenä ns. ”digitaalisesta konserttisalista”. Vajaalla 15 eurolla/kk tai 150 eurolla/vuosi rekisteröitynyt asiakas saa pääsyn noin 30 live-esitykseen vuodessa, kaikkiin arkistossa oleviin HD-tason esityksiin sekä haastatteluihin, dokumentteihin ja konserttikoosteisiin. Digitaalisen konserttisalin haastattelut ja ns. koulutusosio ovat kaikkien vapaasti nähtävissä.
Berliinin filharmonikkojen luoma digitaalinen palvelukokonaisuus on erinomainen esimerkki avoimesti ja ennakkoluulottomasti konseptoidusta yleisöpalvelusta, tiedotuksesta sekä netin hyödyntämisestä autenttisten elämysten jakelukanavana.
2. Klikkaa itsesi Lordiksi tai Ladyksi
Skotlannin runsaan mutta paikoitellen kiivaastikin rapistuvan kansallisaarteiston – eli museoviraston suojelemien rakennuskohteiden - kunnostukseen on kehitetty hauska ja innovatiivinen ansaintalogiikka. Ostamalla palan (yleisimmin neliöjalka) restauroinnin kohteena olevan arvokiinteistön maata, ostaja saa kaupanpäälle ladyn tai lordin (”laird”) arvonimen. Ostaja saa maanomistajalta arvonimen ja maakauppakirjan lisäksi sinetöidyn todistuksen ja kutsun vierailla vapaasti tiluksilla ja nauttimassa paikallisista matkailupalveluista.
Keräyksen avulla omistajataho kunnostaa kohdetta ja kehittää liiketoimintaansa sekä keräämänsä lahjoittajaverkoston kautta markkinoi seutua ja palveluita varsin tehokkaasti. Parhaimmassa tapauksessa kohteella on tuhansien kiinnostuneiden verkosto valmiina varaamaan lentoliput Skotlantiin – ennen kuin koko matkailubisnestä on edes käynnistetty. Yksinkertaisen nerokasta!
Sain mieheltäni hääpäivälahjaksi palan maata Argyllissa sijaitsevalta saarelta, bonuksena Ladyn arvonimen. Käymme tutustumassa tiluksiin varmasti jossain vaiheesa - itse seuraan matkailukohteen kehitystä erityisen innokkaasti….
Lisää ”Skottilinnojen ystävät” –verkoston toiminnasta, mm: The Scottish Laird Scheme
Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä: oman verkkokaupan päivitys, 4 askelta eteenpäin:
1) verkkokaupakäynnin päivitetyt tavoitteet: mitä, miksi ja kenelle
2) asiakkaan kuunteleminen ja kauppapaikan kehittäminen asiakaspalautteen perusteella: verkkokauppa-asioinnin helppous ja valikoiman päivitys kysynnän mukaan
3) verkkokauppa-tiimin valtuutus, vastuutus ja budjetti toiminnan organisointiin
4) verkkokauppapaikan / palveluiden ja tuotteiden promootio ja markkinointisuunnitelma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti