”Tehtävä
Saimaalla” – Mission Possible
Tehtävä
Saimaalla –kampanja on Savonlinnan Seudun Matkailu Oy:n ja Mainostoimisto
Hinkun yhteistyössä luoma konsepti Savonlinnan Seudun matkailutarjonnan
innovatiiviseen markkinointiin ja alueen palveluelämysten tuotekehitykseen ja
testaamiseen.
Markkinointi-
ja tuotekehityskonseptin avulla pyrittiin luomaan ja testaamaan
pääasiakasryhmille räätälöityjä alueen kärkielämyksiä. Kampanjan tavoitteena oli osallistaa
kiinnostuneet, nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat aktiivisesti alueen
palvelukokonaisuuksien kehittämiseen ja testaamiseen.
Rekrytointiprosessiin
osallistuvat pääsivät vaikuttamaan aktiivisesti elämysten kehittämiseen sekä
ideoimalla että antamalla palautetta kokemuksistaan matkailijoina.
Palveluketjuun ja kampanjaan osallistuvat yritykset pääsivät vaikuttamaan
aktiivisesti omien tuotteittensa ja palveluidensa kehittämiseen ja
markkinointiin.
Strategianmukaista
markkinointia sähköisissä kanavissa
Savonlinnan Seudun
Matkailu Oy:n vuoden 2011 matkailumarkkinointi pohjautui Tehtävä Saimaalla
-teemaan. Teeman ympärille rakennettiin laaja näkyvyys valtakunnan sähköisissä
kärkimedioissa. Vaikka Savonlinna ei näkynyt suoraan kampanjan nimessä, oli
sisältö kytketty tiiviisti Savonlinnan seudun vahvuuksiin, ja tavoitteena on
tukea kärkituotteiden tunnettuuden kasvua.
Segmentointi
Savonlinnan Seudun
Matkailu Oy rekrytoi neljä erityyppistä lomailijaryhmää – tai salaista
agenttitiimiä – lomailemaan Savonlinnan seudun matkakohteisiin.
- Luontomatkailijat (aktiiviset, 25-55 –vuotiaat omatoimimatkailijat)
- Kulttuurimatkailijat (keski-ikäiset, varakkaat pariskunnat/ystäväseurueet)
- Mökkilomailijat (perheet) (3-4 henkiset 35-45 vuotiaat)
- VIP-lomailijat (keski-ikäiset ja seniori pariskunnat ja ystäväryhmät)
Agenttien tehtävänä oli
soluttautua matkailukohteisiin tavallisena lomailijana ja raportoida matkan
edetessä kokemuksiaan kampanjasivustolle sekä sosiaalisen median kanaviin,
kuten blogeihin, keskustelupalstoille, Youtubeen tai Flickriin. Matka
raportoitiin sanoin, kuvin ja videoin. Savonlinnan Seudun Matkailu Oy ja
yhteistyökumppanit kustansivat tehtävään valituille koko matkan täydellä
ylläpidolla. Lisäksi agentit saivat upouuden Nokian matkapuhelimen sekä
valtakunnallista näkyvyyttä lomakokemusten jakamiseen.
Idea ja
toteutus
Tornin
veljekset ”pyörittivät” hakuprosessin
Rekrytointikampanjaa
pyörittävät Savonlinnan Seudun Matkailun luottopromoottorit eli ”naamioidut”
Tornin veljekset. Veljekset pyöräyttivät rekrytointikampanjan käyntiin
tammikuussa ja hakuprosessi jatkui aina toukokuulle saakka, jolloin salaiset
agentit valittiin. Agenttien oli näytettävä kyntensä jo hakuprosessin aikana,
sillä torniveljekset järjestivät hakijoille välitehtäviä Facebookissa ja
kampanjasivustolla. Hakuilmoituksen mukaan salaisen agentin terävin ase tuli
olla sujuva sanan säilä ja tehtäviin kuuluikin mm. Savonlinna-aiheisen
kirjoitusnäytteen antaminen sosiaalisen median palvelussa. Näin jo kampanjan
hakuvaihe oli luontevasti valjastettu sosiaalisen median sisällöntuotantoon ja
Savonlinna -näkyvyyden kasvattamiseen.
Päämaja
pukeutuu mustaan
Savonlinnan
seudun matkailu Oy:n henkilökunta pukeutui ”päämaja-asuun” koko kampanjan ajan
Matkamessuilta 2011 kesään saakka. Univormu sekä kampanjan näkyminen kaikissa
myynnin ja markkinoinnin materiaaleissa oli osa sisäistä kampanjaa sekä
sidosryhmäviestinnän tuki.
Agentit
incognito kohteessa ja blogeissa
Yksi
agenttien keskeisistä tehtävistä kohteessa oli raportoida näkemänsä ja
kuulemansa Facebookiin, kampanjablogeihin ja omiin sosiaalisiin medioihinsa.
Bling-agenttipariskunta teki vierailunsa aikana myös videoidun
haastattelukierroksen Savonlinnan torilla.
Keskeiset
markkinointi- ja viestintätoimenpiteet (esimerkiksi sisäinen markkinointi,
mediamainonta, suoramarkkinointi, verkkosivustot, suhdetoiminta, messut tms.
Sisäinen
kampanja (yhteistyökumppaneiden rekrytointi)
- Suorapostitukset seudun yrityksille, yhteistyökumppaneille, sidosryhmille, joilla innostetaan ja aktivoidaan mukaan yhteistyöhön
- Rekrytointikampanja (kick off Matkamessuilla 2011)
- Henkilökunta pukeutunut ”agentti”-teeman mukaisesti ns. Promo-paitoihin
- Agentti-look käytössä koko alkuvuoden kaikissa ammattitapaamisissa – ja myös vapaa-aikana
- Bannerimainonta (MTV online) rekrytointien ohjaamiseksi ns. rekrytointisivustolle
- Suoramainonta (www.savonlinnatravel.com & FB-ryhmät) rekrytoinnin edistämiseksi sekä kesäelämyksien promoamiseksi
Agenttien
valintaprosessi
- Valinta ja raportointi www.savonlinnatravel.com -sivustolla sekä FB-ryhmissä
- Suorapostitukset seudun yrityksille, yhteistyökumppaneille, sidosryhmille
Agentit
Savonlinnan Seudulla
- Vastaanotto, SurvivalKittien luovutus, tehtävienanto
- Ohjelmat ja blogipostaukset www.savonlinnatravel.com –sivustolla (http://www.savonlinna.travel/fi/tehtava-saimaalla/kulttuuriagentit-carlo-ja-carmen/)
- Valokuvaus, videokuvaus, bongaus & postaus-tehtävät vierailun aikana
- Tuotekehitystehtävät (esim. kaupunkikierros)
- Loppuraportti matkan päätteeksi
- Jutut paikallislehdissä
Kampanjan tavoitteet
ja tulokset
- Agenttihakemusten määrä: tavoite: 500 hakemusta; toteutuma: n. 600 kappaletta
- www.savonlinnatravel.com -kävijämäärät kampanjan aikana: tavoite: 20 000; toteutuma: n. 40 000 käyntiä; bloginäyttöjä 24 000
- Kampanjaan mukaan lähteneiden yritysten määrä; tavoite 20 yritystä: toteutuma: 20 yritystä
- Yhteistyökumppaneiden määrä: toteutuma: 20 yritystä
- Näkyvyys seudulla: tavoite: erinomainen näkyvyys; toteutuma: paikallislehdet kirjoittivat hyvin, yhteensä n. 15 asiaan liittyvää artikkelia/nostoa
- Yöpymisvuorokausien määrä (vs. 2010 vastaava ajankohta: tavoitteena 15% kasvu: toteutuma: kesäkuukausina 2011 kasvu edelliseen vuoteen verrattuna: 23%
Saavutetut
tulokset ja mittaus
- Nettisivujen kävijämäärän kasvu: +18% (jatkuva netti-analytiikka)
- Seudun yöpymisvuorokausien kasvu: +36% (jatkuva seuranta)
- Savonlinnan seutu nousi Taloustutkimuksen vuonna 2011 syksyllä tekemässä tutkimuksessa kotimaisten matkailijoiden mielikuvissa 3:nneksi houkuttelevimmaksi kesälomakohteeksi (vuonna 2010 sijalla 5.) (jatkuva tutkimusseuranta)
- http://spotti.mtv3.fi/site/mtv3/mediailmioita.jsp?sl2=2&ss=mi_m&id=60591&sl2=2
Tällä tasolla kun jokainen tehtävä olisi tehty!
VastaaPoistaSamaa mieltä!
VastaaPoista