Markkinointi on yksi maailman
eniten mystifioiduista epäeksakteista tieteistä. Eikä kyse todellakaan ole
rakettitieteestä, lähinnä lyhyestä kemiasta ja fysiikasta. Pitää ymmärtää
jotain alkuaineista ja perusvoimista ja sitten vaan miksailla ja tuunailla
rennosti. Ja testata mikä vaikuttaa koekaniiniin ja/tai verrokkiotokseen
toivotulla tavalla. Mikä ääni, kuva, teksti, tuoksu tai muu fyysinen ärsyke saa
koehenkilön tuntemaan voimakkaan tunteen (nälän, janon, himon, ärsytyksen,
rauhan, ilon), reagoimaan haluamallani tavalla ja syväoppimaan toistuvan
käyttäytymisen niin että hänestä tulee kehittämäni impulssin lojaali
vastaanottaja. Kuulostaa manipuloinnilta tai ihmiskokeilta. Tästä juuri onkin
kyse. Eettisesti tärkeää siis muistaa, ettei kohderyhmää vahingoiteta tai
traumoiteta prosessin aikana.
Digimarkkinointiko helppoa?
AnnoDigi-aikakautena heittäydytään
helposti virtuaaliflown vietäviksi ja julistetaan pannaan kaikki ”perinteinen”,
”analoginen” ja paperinmakuinen. On
trendikästä todeta että siirryttäessä bittivirtaan voidaan unohtaa printti,
telkkari ja messut. AD-kaudella potentiaalisen kuulijan tavoittaminen ja
pysäyttäminen on ilman muuta nopeampaa, vaivattomampaa ja – usein – halvempaa. Ei
välttämättä helpompaa tai pysäyttävämpää. Markkinoijan on uuden kielen lisäksi
opeteltava puhuttelemaan kuulijaansa täysin uusilla tavoilla, tarkkailtava
hänen liikkeitään, käytöstään ja opittava olemaan askeleen hänen ajatustaan
edellä. Kun BeforeDigi-aikakaudella riitti, että tietää potentiaalisen
asiakkaan kulkureitin ja katselutottumukset pysäyttääkseen hänen ajatuksensa
julisteella tai mainosjinglellä, nyt pitää ajatustenluvun lisäksi seurata
väsymättä myös hänen kaveriparvensa liikkeitä ja edesottamuksia. Ei todellakaan
helpompaa eikä halvempaa – päinvastoin.
Jos markkinointiteorioiden
silmänkantamaton hetteikkö ja toinen toistaan toistavien gurujen paatos ei vedä
puoleensa, kannattaa opetella kolme kirjainsettiä, 14:n aakkosen sarjalla
pärjää jo pitkälle. Ja mikäli kirjaimista saa taottua omaan työhön istuvat
tekemisen työkalut, kirjainten avulla myös pääsee pitkälle.
Viisi peetä: Product, Place, Price, Promotion, People
Kolmen peen (käytössä myös
käsitteet neljä- tai jopa – seitsemän peetä…) –muistisääntö viittaa yhteen
markkinointiteorioiden peruskaavoista tai kilpailutekijöistä: product, place, price. Karkean yksinkertaistetulta
kuulostava malli toimii kuin suurin osa maailman hittibiiseistä: kolmen soinnun
periaatteella. Markkinointi- ja asiakaslähtöisen ajattelun myötä sarjaan on keksitty kaksi uutta p:llä
alkavaa termiä – ”promotion ja people” viittaamaan taktisiin markkinointitoimenpiteisiin ja joko sisäisiin tai ulkoisiin
asiakkaisiin – dialogin merkitykseen kaikessa markkinoinnissa. Oman kokemukseni perusteella peen puhuminen
kannattaa. Jokainen ”P” kannattaa purkaa atomeiksi ja kirjata strategiaan: miten meidän tuotteemme tai palvelumme
kilpailee valitsemassamme kisassa ja sarjassa juuri näiden kolmen muuttujan
osalta. Myös erinomainen tuotekehityksen ja palvelupolun kyltitysjärjestelmä.
SOSTAC - strategisen markkinointisuunnitelman ABC
SOSTAC-mallinnoksella taas luot
tuotteellesi tai palvelullesi virtuaalisen elinympäristön – ajatuksen voimalla.
Toimii mainiosti myös matkaseurueen selviytymistrategiana kun olette auringon
laskettua keskellä vuoristoa Pyreneillä, ajatte pimeässä maastossa maasturin
kiveen ja pohditte renkaan tyhjenemistä ihmetellen, ilman navigaattoria,
otsalamppua, karttaa tai puhelinta, miten selvitä takaisin lähtöruutuun. Missä
olemme nyt (situation), minne haluaisimme mennä (objectives), mitä tavoittelemme
(strategy), mikä on taktiikkamme (tactics), miten toimimme (action) ja miten
mittaamme toiminnan tulokset (control).
Mä kuuntelen AIDA:a
Kun neljä+ peetä ja sostac on
hallussa, kannattaa satsata erityisen paljon ajatusta ja pohdintaa AIDA:n
kuunteluun. Jos kolmella peellä luot potentiaalisen hitin, A-I-D-A (Attraction,
Interest, Desire, Action) on kaiken inhimillisen hurmaamisen peruskaava, joka
toimii myös koiran tai lapsen koulutuksessa. Sisäistettynä malli toimii
mainiosti niin yksittäisen markkinointitoimenpiteen (lehti, mainos,
radiospotti, TV-spotti) kuin kokonaisen nettikampanjan suunnittelussa. Itse käytän AIDAA myös puheen, presentaation
tai kolumnin löyhänä punaisena lankana. Auttaa pitämään ajatuksen fokusoituna
lopputulokseen samalla kun voi antaa vapaat kädet kirjoittamiseen ja sisällön
tuottamiseen. Punaisen langan rinnalla
kannattaa taluttaa mukana yhtä yleisöstä poimittua kuvitteellista
”Aida-Avatarta”, jolle kohdistaa viestintänsä tai toimenpiteensä. Mitä
terävämpi tarinasi kärki sitä varmempi sen osumatarkkuus.
Hittituote italialaisilla huoltoasemilla. Tummasuklaakonvehti, täytteenä sokerikuorrutus ja arabica-espressoshotti. Toimii! Ismo Leikola paljastaa hittibiisin salaisen kaavan. |
Musta kyse on myös lyhyestä matematiikasta. Jos matkailun markkinoijat muistaisivat edes pikkaisen matematiikan alkeita miettiessään markkinointi-investointejaa, päästäisiin usein paljon parempiin tuloksiin.
VastaaPoistaHearhear!
VastaaPoista