torstai 14. maaliskuuta 2013

Kuinka lisätä keskustelua ja konversiota

”Ei Savonlinnassa tapahdu mitään talvisin. Eikä kesälläkään juuri muuta kuin oopperaa.” Toistuvasta palautteesta turhautuneina – ja heränneinä - kehitimme viime vuonna seudullemme yhtenäisen tapahtumakalenterin. T&K-vaiheessa tutkimme ja testasimme lukuisia erilaisia kalenteriohjelmia ja hetken suodattelun jälkeen päädyimme luomaan oman pohjan yhdessä digitoimistomme kanssa. www.savonlinnanyt.fi –sivusto pilotoitiin syksyllä 2011 ja lanseerattiin yleisölle keväällä 2012. Tavoitteena oli luoda selkeä, helppokäyttöinen ja kiinnostava sisältöinen palvelu, joka ei vaadi ylläpitäjältään eli meiltä muuta kuin markkinoinnin ja tuotekehityksen – sisällöntuotanto-yhteisö pitää huolen kiinnostavan informaation tuottamisesta.

Vastarannankiiskien epäilyistä huolimatta tavoite ei ollut ollenkaan epärealistinen, päinvastoin. Seudun yhdistykset, tapahtumien tuottajat, yritykset, yksittäiset henkilöt saatiin innostettua mukaan, simppeli sisältöjen syöttö sisäistettyä ja avot – kalenteripalvelu oli valmis. Yllätyimme itsekin yksinkertaisen palvelun suosion nopeasta kasvusta. Tähän mennessä – nyt vuosi lanseerauksen jälkeen – emme ole saaneet yhtään valitusta vaikeasta toiminnallisuudesta tai siitä, että tiedot pitää syöttää ja päivittää järjestelmään itse.
Päinvastoin. Alusta on aktivoinut toimijoita paljon proaktiivisemmiksi omassa markkinoinnissaan ja monipuoliset, eri kohderyhmiä houkuttelevat tapahtumat pääsevät kaikki tasaväkisesti esille. Yhteistyö paikallislehden kanssa räjäytti kävijäpankin keväällä 2012 ja tällä hetkellä sivustolla vierailee päivittäin n. 2000-4000 kävijää.

Kävin hakemassa vuoden 2012 analytiikasta valitut palat. Tällä hetkellä seuraamme sivujen käyttöä ja kävijöiden polkuja vain Google Analyticsin avulla. Ja hyvin pintapuolisesti. Tähän tullaan panostamaan nyt enemmän ja fokus – kuten myös mittarit – tullaan tuunaamaan kävijämäärien seuraamisesta konversioon ja sen parantamiseen. Tässä kuitenkin muutamia havaintoja tapahtumasivuston liikenteenseurannasta.


  • Uudet ja palaavat kävijät. Lukujen suhde on tällä hetkellä varsin tyydyttävä. Aina on toki parannettavaa. Koska kävijöitä on jo valtavasti, sivustoa pitää kehittää infokanavasta enemmän jakamista aktivoivaan suuntaan. Lisäsimme sivuille rankkeerausmittarin, mutta jakamisen ja kommentoinnin helppoutta ja kiinnostavuutta pitää ehdottomasti lisätä. Linkitystä Facebookiin pitää tehostaa entisestään.
  • Käyntien keskimääräinen kesto on noin 2 minuuttia. Lyhyt vai pitkä aika, riippuu mikä on tavoiteltu lopputulema. Tällä hetkellä emme opasta aktiiviseen lipunostoon, se voisi olla seuraavana listalla. Konversion kasvattamiseksi pitää määritellä tavoitteet ja haluttu toiminta. Ja aloittaa mittaaminen. Oman sivun tuunaaminen ja testaaminen siis työlistalle ensiksi ennen lisäpromootiota.
  • Yli 200 000 vuosittaista kävijää ja lähes 70%:n paluuprosentti on erinomainen vieraskirja vuoden vanhalle sivustolle. Kuten sanottua, kävijämäärään ei kuitenkaan pidä sokeutua, nyt meillä on tuhannen taalan paikka miettiä, miten palkita uskollisia kävijöitä ja miten hyödyntää 70%:n kiinnostuksen kohteita ja ideoita nykyisten tapahtumien kehittämiseksi ja uusien kehittämiseksi. Sivuston ja FB:n yhteislinkitys äänestyksillä ja kisoilla kolmanneksi kohdaksi piiskalistalle.


Näillä mennään. Poraudun syvemmälle GA:n konepellin alle ja viritän analytiikkanäkymää niin että pääsemme todellisten muuttujien äärelle. Ja muuttamaan käyntejä kassan kilinäksi - tapahtumien järjestäjille! Raportoin edistyksestä tällä foorumilla...




2 kommenttia:

  1. Aivan ovat hienoja lukuja. Raportoittehan näistä säännöllisesti selventävästi myös alueenne yrityksille?

    VastaaPoista
  2. Ylätasolla jep, mutta selventävämmin pitäisi. Point taken.

    VastaaPoista