torstai 14. maaliskuuta 2013

Kosketusnäyttö vai Kosketus?

Mitä enemmän lataamme apseja, pörräämme netissä, tsättäämme, puhumme somea – sitä enemmän alamme kaivata puhetta, makuja, tuoksuja. Ja kosketusta.

Toimittaja, tietokirjailija Frank Rose ja markkinointiguru Paul Woolmington tekivät helmikuussa 2013 JWT:n toimeksiannosta kyselytutkimuksen 1200:lle yli 18-vuotiaalle amerikkalaiselle ja englantilaiselle. "Embracing Analog" -artikkeli kiteyttää sekä kuluttajien syviä tuntoja että pintaraapaisuja murroksesta: viimeisen kymmenen vuoden aikana valtava määrä jokapäiväistä fyysistä, kouriintuntuvaa, toimintaa on digitalisoitunut ja virtualisoitunut.

Online vs. Offline

”Online” on vetänyt ”offlinea” pidemmän korren kun on kyse mm. tuotteiden vertailusta, laskujen  maksamisesta, kuvien katselemisesta ystävien kanssa, musiikin ostamisesta ja kuuntelusta, peleistä & pelaamisesta. Helppous, nopeus ja hinta koukuttavat nettikuluttajan. Vaivattomuuden ja rajattoman valikoiman varjopuoleksi koettiin kuitenkin se, että hankinta, kokemus, elämys jää usein pinnalliseksi ja muuttuu fyysiseen kokemukseen verrattuna nopeasti arvottomaksi.

Autenttisuus kiehtoo

Tutkimus nosti esille myös vastaajien mieltymyksen ja nostalgian ”epätäydelliseen, viimeistelemättömään, autenttiseen” – vastapainona massatuotannon ja äärimmilleen viritetyn tuotantoprosessin priimalle. 67% tutkimukseen vastanneista amerikkalaisista muistelee kaiholla tai ihastelee kuriositeettina vinyylilevyjä, levysoittimia tai valokuva-albumeita. Nostalgia-buumi synnyttää sosiaaliseen mediaan jatkuvasti uusia  heimoja, joita yhdistää intohimoinen suhde käytöstä väistyneisiin esineisiin. Yli 70% vastanneista myöntää kaipaavansa kirjojen tuoksua, 56% sanoo samaa lehdistä. Sekä UK:ssa että USA:ssa levyjen vinyyliversioiden myynti kasvaa 20%:n vuosivauhtia.

Ihminen on luonteeltaan keräilijä

Konkretiaan koukuttaa myös ihmisen niin perin inhimillinen taipumus taltioida ja säilöä esineitä ”kaiken varalle” tai kaikkien nähtäväksi. Trendi on saanut jo nimenkin: ”analog chic” (The New York Times). Samaan aikaan kun jokainen digilukutaitoinen pohtii omaa blogiaan tai virtuaalista somepersoonallisuuttaan, luksusbrändi LouisVuitton lanseerasi oman ”stationery”/kirjepaperi –valikoimansa eksklusiivisiin kyniin ja toimistotarvikkeisiin erikoistuneessa Pariisin putiikissaan. Käsinkirjoitettu kirje on nykyään kannanotto, manifesti, luksusta, jotain ainutlaatuista. Oi aikoja, oi tapoja.

Kirjo hyviä case-esimerkkejä

Artikkeli tykittää lukijalle hengästyttävän listan esimerkkejä fyysisen elämyksen ilmiöistä ja trendeistä. Virkistävää vaihtelua joskus täysin valtoimenaan riehuvalle digimanialle ja kaiken analogisen manaamiselle museoiden manoille. Samalla artikkeli antaa lukuisia vinkkejä digitaalisen elämyksen väkevöittämiseen ihmisen nostalgia- ja konkretia-kaipuuseen vetoamalla. Entä miten välittää tunne vieraanvaraisuudesta, välittämisestä ja lämpimästä kädenpuristuksesta samalla kun palvelu pitäisi ”verkottaa, automatisoida ja digitalisoida” – ja vapauttaa ihmiset tuottavampaan työhön? Palataan tähän tuonnempana…

“As life becomes more hyperconnected and convenient, our worlds are being tilted toward the rational IQ sides of our brains. This leaves an increasing gap in the emotional EQ side, which leads us to yearn for and seek out analog objects and physical experiences.”
—PAUL WOOLMINGTON, leading authority on marketing and co-founder of the disruptive communications management consultancy Naked Communications Americas






2 kommenttia:

  1. Eihän tämä nyt ihan tieteellinen artikkeli ole, mutta olen letkeällä tuulella, joten menköön.

    VastaaPoista
  2. Ei nyt ihan tieteellinen. Mutta letkeä.

    VastaaPoista